Beroepen nader bekeken

Klu Crew-Chief, de laatste schakel

(Tekst en foto's: luchtvaartjournalist John Assman)

 

IAlles binnen de Koninklijke Luchtmacht is er op gericht om de vlieger en zijn kist de lucht in te krijgen en alles en iedereen staat ten dienste van die opdracht. Er is de meteoroloog die de vlieger vertelt waar hij of zij vervelende weersomstandigheden kan verwachten. Er is de brandweer, de wapenspecialist, de medische dienst, de kok in het restaurant, de technische specialisten en als laatste schakel tussen het grondpersoneel en de aankomende vlucht is er de Crew-Chief.

 

De Crew-Chief is verantwoordelijk voor het technisch klaarmaken van het vliegtuig, voorafgaand aan de vlucht. Hij of zij is verantwoordelijk voor de laatste controle van het toestel en heeft een op vertrouwen gebaseerde relatie met de vlieger, want wanneer de vlieger de papieren aftekent ter acceptatie van het vliegtuig moet hij er van op aankunnen dat de kist ook inderdaad in prima conditie is.

 

De Crew-Chief, de baas van een groep technische specialisten, heeft een interne technische opleiding (OJT: On the Job Training) van 2 tot 4 jaar achter de rug. Wanneer die met succes is afgerond kun je definitief je intrede doen bij de Luchtmacht, gevolgd door een militaire opleiding van 4 maanden. Daarna ga je een 1 jaar durend traject in, bestaande uit theorie en praktijk, voor de zogenaamde type training, bijvoorbeeld voor de F-16. Je kunt overigens niet solliciteren naar de functie van Crew-Chief, die moet je verdienen.  Een vertrouwensrelatie met de vlieger, naast een goed technisch inzicht en verantwoordelijkheidsbesef, is een eerste vereiste.

 

Werken bij de Koninklijke Luchtmacht is geen 09.00 tot 17.00 klus. Je moet ook opgewassen zijn tegen een hoge werkdruk. En dan zijn er de oefeningen en eventuele uitzendingen, die niet altijd prettig zijn voor het thuisfront.

 

Mocht je na je diensttijd de Luchtmacht voor gezien houden, dan ligt, qua technische kennis, de wereld aan je voeten. De Koninklijke Luchtmacht is een organisatie waar je te maken krijgt met hoogwaardige techniek en de nodige interne technische volgopleidingen, waardoor je kennis geld waard is.

 

Mocht men je vragen of je je verdere werkzame leven bij de Koninklijke Luchtmacht wilt voortzetten, dan kun je het brengen tot adjudant onder-officier.

Stichting Netherlands Air Cadets

CONTACT

Postadres:

Houttuinlaan 16 A

3447 GM Woerden

Submitting Form...

The server encountered an error.

Formulier is verzonden

┬ęCopyright 2016 Dutch-Creators.com. All Rights Reserved.

Wijzigingen voorbehouden

Algemene Voorwaarden NLAC