Beroepen nader bekeken

Nico Langhout  Brandweerman Schiphol

(Tekst en foto's: luchtvaartjournalist Frans van den Berg)

 

In de garage laat hij de nieuwste aanwinst zien: een uitschuifbare trap. Handig want bij calamiteiten op een startbaan hoeft dan niet te worden gewacht op een rijdende trap die vanaf Schiphol moet komen. De trap is uitschuifbaar zodat bij ieder type toestel, van een Fokker tot een Airbus A380, de deur kan worden bereikt. "Handig bij evacuaties, maar vaker nog wordt de trap ingezet bij een medisch noodgeval. Wanneer opeens iemand van boord moet. Dan zijn wij zo bij het toestel en kan die persoon snel de ambulance in. Ander voordeel is dat het vliegtuig dan weer snel van de baan kan.”

 

Langhout zit deze week op post Sloten. De eigen brandweer van Schiphol heeft ook nog posten langs de Polderbaan en de Kaagbaan. Op die posten staan alleen crashtenders voor de vliegtuigbranden. Daar zitten permanent zeven mensen. Post Sloten is groter met twee ploegen omdat hier ook brandweerwagens voor gebouwenbestrijding staan. Op een bord in het kantoortje van Langhout staat een schema van alle wagens die op iedere post beschikbaar zijn.

 

Aan de muur ook een overzicht van alle teams, met foto's van de teamleden. Langhout valt onder A1. Hij is inmiddels opgeklommen tot plaatsvervangend teamleider. Opvallend is dat in zijn team naast zeven mannen ook drie vrouwen zitten. „Het streven is dat in alle teams vrouwen komen.”

 

Via de installatie volgt een boodschap. Geen uitruk, maar de mededeling dat het eten klaar is. In de kantine zitten de manschappen aan twee lange tafels, met een prachtig uitzicht op de landingsbaan en de rest van Schiphol. In de pannen nasi, waar een lekker schep pindasaus overheen kan. Op tafel kannen met water. „We koken zelf. Alleen in het weekend wordt er nog wel eens patat gebakken. Maar verder altijd gezonde maaltijden. We zijn zelfvoorzienend. We maken ook zelf ons gebouw schoon, inclusief de wc’s.”

 

Opeens gaan piepers af van verschillende mensen. Iedere dinsdag om half zeven wordt dat getest. Een kwartier later wel een oproep voor de ambulance­medewerkers die hier ook hun uitvalsbasis hebben. Voor de twee brandweerploegen blijft het rustig. „De hele dag al, maar de collega's van de vorige ploeg hadden drie oproepen in de nacht. Je weet het nooit. Geen dag is hier hetzelfde.”

 

Maar toch, het is veel wachten. Wanneer je in de gebouwendienst zit, zijn er regelmatig brandmeldingen in de vele gebouwen op Schip­hol. Er is een taakverdeling gemaakt met de brandweer Haarlemmermeer. Ook bij ongevallen op de A4 en A9 rukt de Schiphol­brandweer uit. En bij grote inciden­ten krijgt de brandweer assistentie van omliggende korpsen. Een ploeg is 24 uur aanwezig. De dienst begint om acht uur met een overdracht. "Daarna controleren we al het materieel, maken schoon en om negen uur staan we op de oefenplaats. We sluiten de ochtend af met sporten. In de middag zijn er werkgroepen of instructies. Na het avondeten ben je vrij, maar moet je natuurlijk wel op de kazerne blijven. En dan pitten.”

 

 Hij laat nog even de sportzaal en fitnessruimte zien. Goed voor de teamgeest en het lichaam. „Je moet over een goede conditie beschikken. Die van mij is hier met sprongen vooruit gegaan. Toen ik hier tien jaar geleden begon woog ik honderd kilo", bekent de nu slanke Langhout, die overigens nooit de jongensdroom had om bij de brandweer te komen. Die liefde is pas gekomen door de liefde. "Negentien jaar geleden leerde ik mijn vrouw kennen. Haar vader zat bij de vrijwillige brandweer in Woerden. Zo raakte ik enthousiast voor de brandweer. Ik werkte zelf in Woerden bij een transportbedrijf en ben daarnaast ook bij die vrijwillige brandweer gekomen.”

 

Van zijn hobby kon hij zijn beroep maken toen Schiphol in beeld kwam. "Schiphol zocht in die tijd tien nieuwe mensen voor de brandweer. Honderden mensen solliciteerden en tot mijn geluk kwam ik door de selectie. We hebben een 36 urige werkweek, dus heb je wekelijks twee tot drie 24-uurs­diensten. Verder is Schiphol een aantrekkelijke werkgever met goede arbeidsvoorwaar­den. En laten we wel wezen, Schiphol is een wereld op zich. Een groot oppervlak, veel gebouwen, snelwegen, een treinstation, veel mensen en vliegtuigen. Erg afwisselend en je moet door de wisseldiensten overal inzetbaar zijn.

Stichting Netherlands Air Cadets

CONTACT

Postadres:

Houttuinlaan 16 A

3447 GM Woerden

Submitting Form...

The server encountered an error.

Formulier is verzonden

©Copyright 2016 Dutch-Creators.com. All Rights Reserved.

Wijzigingen voorbehouden

Algemene Voorwaarden NLAC