Beroepen nader bekeken

Al jong had ik het idee het om vlieger te willen worden. Het feit dat mijn moeder in de luchtvaart werkte, heeft daar wellicht aan bijgedragen. Op de HAVO werd ik 14 en kon ik gaan zweefvliegen. Na twee weken zweefvliegkamp was het zover: mijn eerste solovlucht! Mijn middelbare schoolvakken had ik zo gekozen (natuur & techniek) dat ik naar een vliegopleiding zou kunnen. In het examenjaar deed ik mee aan de KLS-selectie en werd ik aangenomen. Zoals waarschijnlijk bij veel beroepsopleidingen is ook de vliegopleiding intensief. Het is daarom fijn dat alle klasgenoten erg gemotiveerd blijken te zijn. Het zorgt voor een goede sfeer. De  uitdagende praktijk en theorie maken het tot een opleiding waar je verantwoordelijkheid leert nemen en prioriteiten kunt stellen.

 

Halverwege de opleiding ontstond de economische crisis. Luchtvaartmaatschappijen sloten de deuren voor nieuw personeel en een baan was nagenoeg nergens te vinden. De jaren erna waren niet altijd even plezierig. Zonder baan en met een slecht perspectief daarop, een studieschuld en het feit dat ik eigenlijk geen andere opleiding achter de hand had maakten de situatie niet altijd makkelijk. Door 'netwerken' hier en daar kon ik als vlieger parachutisten droppen bij vliegveld Hilversum en later op Midden Zeeland, Ameland en soms Texel. Ik betaalde mee aan een klein vliegtuigje, een Tipsy Nipper, die mij goedkoop en snel van vliegveld A naar B kon brengen. De zomers waren druk: vliegen voor max €15,- per dag. Geen vetpot. Maar 'gratis' waardevolle uurtjes maken zijn voor een beginnend vlieger belangrijk en het is erg leuk om te doen.

 

Tijdens de wintermaanden kon ik werken op Schiphol, o.a. bij de winteroperatie van de KLM, het zg. de-icen.

 

Twee jaar later ben ik met een vriendin afgereisd naar Namibië, om een baan als vlieger te vinden. Na twee maanden elke dag bij verschillende bedrijven op de stoep te hebben gestaan boekten wij succes en konden we beginnen bij een parachutisten bedrijf. Visum aanvragen, brevet omzetten en uurtjes maken, met het plan om snel door te stromen naar een bedrijf dat aan vliegsafari's deed, het echte bush-vliegen. Helaas is het laatste er niet van gekomen i.v.m. visum problemen.

 

Een kleine twee jaar en 300 onbeantwoorde sollicitaties verder was ik het uitzichtloze bestaan zat en ik besloot nog actiever meer vaart achter het solliciteren te zetten. Ik plotte een lange route door Noord Europa m.b.v. Google Earth om bij verschillende bedrijven mijn motivatie om te willen vliegen te laten zien. Samen met een maat hebben we in negen dagen 4500km gereden en zijn we bij 21 bedrijven naar binnen gestapt met een nette map, CV, kopie van alle papieren en een visitekaartje. Een week later kregen we een uitnodiging van een bedrijf en hebben daar de selectie doorlopen met positief resultaat: vracht vliegen in Scandinavië. Heel gaaf! We dienden onze eigen type kwalificatie te bekostigen, maar aangezien het contract voor onbepaalde tijd was en het salaris voldoende om daarmee aan de verplichtingen van de bank te voldoen, besloten we hiervoor te gaan. 'Helaas' duurde het maar kort, want vijf maanden later ontving ik een brief van de KLM met de mogelijkheid in dienst te treden.

 

Na de KLM-opleiding voerde ik in maart 2014 mijn eerst lijnvlucht uit als 'coco' op de Boeing 747-400. Twee jaar later ontstond de mogelijkheid om door te stromen naar de Europa vloot, waar ik nu als co-piloot op de Embraer vlieg bij KLM Cityhopper. Het fijne van dit werk is dat je elke dag ergens anders in Europa bent, andere mensen ontmoet en zich steeds nieuwe uitdagingen voordoen. Het is een levensstijl die je moet liggen. Vroeg opstaan en soms lange dagen van 11 tot 13 uur, maar ik zou het vliegen voor geen goud met iets anders willen ruilen.

Stichting Netherlands Air Cadets

Postadres:

Houttuinlaan 16 A

3447 GM Woerden

©Copyright 2016 Dutch-Creators.com. All Rights Reserved.

CONTACT

Submitting Form...

The server encountered an error.

Formulier is verzonden

Wijzigingen voorbehouden

Algemene Voorwaarden NLAC