Beroepen nader bekeken

Wim - verkeersvlieger KLM nv

 

De luchtvaart speelt al lang een grote rol in mijn familie. Zo vloog mijn opa onder meer voor de luchtmacht en was mijn vader KLM-vlieger. Op jonge leeftijd kwam ik daarom al in aanraking met de luchtvaart.

 

Op latere leeftijd ging ik me serieus interesseren in de luchtvaart. Vooral de techniek (hoe werken de systemen aan boord?) en de levensstijl (weinig regelmaat) spraken me aan. Toen ik me er meer in ging verdiepen kwam ik erachter dat er ook veel management bij komt kijken. Hoe zorg je dat alle processen in en rondom het vliegtuig zo soepel mogelijk verlopen? En hoe zorg je ervoor dat alle neuzen in de bemanning dezelfde kant op staan? Allemaal uitdagende en leuke onderwerpen om je mee bezig te houden.

 

Na mijn vwo-opleiding viel de keuze op de KLM Flight Academy. Enerzijds vanwege de hoge kwaliteit van de opleiding, anderzijds vanwege de kans op een baan bij de KLM, na de opleiding. Kort nadat ik de selecties voor de opleiding had doorlopen kon ik beginnen.

 

De opleiding tot verkeersvlieger is zowel intensief als uniek. Het is een mooie combinatie van enerzijds een vrij breed scala aan theorie en anderzijds heel praktisch bezig zijn. Vooral het vliegtraject is bijzonder; van je eerste vlucht tot in je eentje met een vliegtuig op stap gaan tot navigeren door Europa, het zijn dingen die je nergens anders meemaakt.

 

Na mijn vliegopleiding vond ik niet direct een vliegende baan bij een airline. Uiteindelijk heb ik bijna vier jaar onder andere in de kleine luchtvaart gevlogen. Die periode was niet altijd even makkelijk, de rente over mijn studieschuld moest gewoon betaald worden. Uiteindelijk kwam het toch goed; ik kreeg een vaste baan aangeboden bij een grote Nederlandse luchtvaartmaatschappij.

 

Mijn startfunctie was die van Tweede Officier, in mijn geval op de Boeing 747. Het is een fantastische functie, waarin je intercontinentaal vliegt en daardoor mooie reizen maakt naar bestemmingen over de hele wereld. De volgende stap is meestal die naar Eerste Officier op de Europa-vloot. Het uiteindelijke doel is om gezagvoerder te worden op één van de wide-body vliegtuigen.

 

De vooruitzichten in de luchtvaart zijn inmiddels iets verbeterd. Toch raad ik eenieder aan, die het volgen van een vliegopleiding overweegt, om zo goed mogelijk geïnformeerd te raken. Praat met mensen die er verstand van hebben en neem geen overhaaste beslissingen. Er zijn veel wegen die naar de cockpit leiden!

Stichting Netherlands Air Cadets

CONTACT

Postadres:

Houttuinlaan 16 A

3447 GM Woerden

Submitting Form...

The server encountered an error.

Formulier is verzonden

©Copyright 2016 Dutch-Creators.com. All Rights Reserved.

Wijzigingen voorbehouden

Algemene Voorwaarden NLAC